Eetwijzers voor vlees, vis & ei

Je baby heeft steeds meer energie en ijzer nodig om in het eerste levensjaar goed te kunnen groeien. Dit is dus hét moment om je voeding meer te variëren. Vanaf 6 maanden mag je mager vlees, magere vis, een half ei of een (plantaardige) eiwitbron toevoegen aan de groentepap. Begin met 1 eetlepel, verhoog de hoeveelheid langzaamaan tot 25 à 30 g (rauw gewogen) op 12 maanden.

Vlees

  • Kies voor vers vlees zonder zichtbare vetrandjes (kip, kalkoen, paarden-, kalfs-, runds- of varkensvlees)
  • Vermijd vette vleessoorten. Ze bevatten veel verzadigde vetzuren, en dat is niet zo goed voor de gezondheid.
  • Schapen- en lamsvlees zijn vetrijke vleessoorten: ze krijgen dus niet de voorkeur.
  • Rood vlees heeft geen hogere voedingswaarde dan wit vlees Op het gebied van ijzer scoren paardenvlees, fazant, patrijs en kalkoen dan weer goed, varkensvlees bevat veel minder goed ijzer.
  • Zorg voor variatie. Zo krijgt je baby zeker de juiste voedingsstoffen binnen. Kies voor verse producten.
  • Gehakt: verwerk het dan nog dezelfde dag in een maaltijd. Verhit het vlees voldoende om de bacteriën te doden. 

 

Vis

  • Alle verse zeevis, zoals bv. kabeljauw, en zalm, is geschikt voor baby’s. Koop liefst gefileerde vis en pas op voor graten. Maak de vis gaar door hem bv. te stomen samen met de aardappelen en groenten.
  • Schaal- en schelpdieren zijn toegestaan vanaf 12 maand.
  • Vis is een goede bron van volwaardige eiwitten, essentiële vetzuren, ijzer en vitamine A en D. Meestal bevat vis minder vet en is makkelijker verteerbaar dan vlees.

 

Ei

  • Kook een kippenei 10 min. volledig gaar in water. Plet daarna 1/2 ei fijn met een vork.

 

Blijf op de hoogte

Rode Prijzen, talrijke kortingen en inspiratie, ook in je mailbox.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

My Colruyt app

Onze app om je boodschappen nóg makkelijker voor te bereiden.

Download de app

Vragen?

We helpen je graag verder met al je vragen, suggesties of klachten.

Geef het snel door

Partner services

back to top