Starten met papjes voor je baby

Je kindje is binnenkort 4 maand oud. Hoog tijd voor plastic babybestek en een grote stapel slabbetjes! ;-) Op onze andere pagina’s vertellen we je wanneer je hartendief welke groenten en welk fruit mag eten. Papjes maak je het best elke dag vers, en serveer je meteen (ze bewaren niet lang in de koelkast). Of je nu begint met fruit- of groentepap, wij helpen je op weg met deze tips …

 

Start

  • Tussen de 4 en 6 maanden, afhankelijk van interesse van je kind als je zelf iets eet.
  • Als je baby van alles in het mondje steekt en smakkende geluidjes maakt.
  • Begin met enkele lepeltjes. Gaat dat goed, verhoog dan de hoeveelheid tot zo’n 150 g om uiteindelijk rond het jaar zo’n 250 g à 300 g te geven.

 

Groentepap:

  • Schil de aardappels
  • Maak de groenten schoon
  • Spoel de groenten grondig onder koud stromend water tot het spoelwater zuiver is.
  • Snij alles in grote gelijke stukken
  • Kook of stoom de groenten en aardappel (of rijst, pasta, …) in een bodempje water. Zo behoud je maximaal de vitamines.
  • Voeg afhankelijk van de hoeveelheid pap een koffielepel tot eetlepel vetstof toe. Dat maakt het papje smeuïger en geeft een baby voldoende energie om te groeien en zich te ontwikkelen. Kies bij voorkeur voor olie (bv. maïs-, olijf-, arachide-, koolzaad- of zonnebloemolie), zachte plantaardige margarine of bak- en braadvet rijk aan onverzadigde vetzuren.
  • Een snelkookpan is ideaal maar een gewone pan of microgolf kan ook. Let er wel altijd op dat dit heel ongelijk in koude en hete plekken opwarmt. Roer daarom de voeding goed om en controleer goed de temperatuur door zelf te proeven. 
  • Of je gebruikt een handige stoomkoker-mixer: die doet al heel wat werk voor jou ;-)

De verhouding voor groentepap:  2/3 groenten en 1/3 aardappelen, pasta of witte rijst. Andere granen die je al vanaf 4 à 6 maanden kan aanbieden ter afwisseling zijn quinoa, couscous en bulgur.

Fruitpap:

  • Spoel het fruit heel goed onder koud stromend water (behalve fruit dat je schilt)
  • Verwijder schil en pit
  • Snij het fruit in grote gelijke stukken
  • Rasp of prak het direct fijn of pers direct uit
  • Je kan een beetje koekjesmeel toevoegen aan het fruit. Dat vergemakkelijkt het eten, want een dikker papje hapt makkelijk voor een heel jong kind.  Maar als je fruit gebruikt dat al een dikkere structuur heeft (bv. banaan), is dit zeker niet nodig. Als je het doet, dik de fruitpap dan in met ongezoete kindermelen, -vlokken, -granen of -koek.
  • Geef het fruitpapje zodra het klaar is, zo blijven smaak en vitamines optimaal behouden

De verhouding voor fruitpap: enkele eetlepels meel of ½ koek, ½ geraspte appel of ½ peer of ½ kiwi of ½ banaan of stukje meloen enz. Je  mag ook fruitsoorten combineren. Voeg ook vers sap van ½ sinaasappel of ½ pompelmoes toe (het sap mag gezeefd zijn of eventueel verdund met water). Gaat dit goed, verhoog de hoeveelheid tot ¾ en uiteindelijk tot 1 (een volledige fruitpap).


Blijf op de hoogte

Rode Prijzen, talrijke kortingen en inspiratie, ook in je mailbox.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

My Colruyt app

Onze app om je boodschappen nóg makkelijker voor te bereiden.

Download de app

Vragen?

We helpen je graag verder met al je vragen, suggesties of klachten.

Geef het snel door

Partner services

back to top