Bonte groentepan

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • peultjes (diepvries) 100 g
  • sojascheuten 100 g
  • Chinese kolen 150 g
  • wortelen 1
  • preien 1 stengels
  • palmharten (blik) 150 g
  • maïs (Bonduelle Fantasia Fiesta) 100 g
  • rijst 1.5 koppen
  • cashewnoten 3 eetl.
  • knoflook 2 teentjes
  • gember 4 cm
  • sojasaus 4 eetl.
  • sherry 3 eetl.
  • ketchup 2 eetl.
  • balsamicoazijn 1 eetl.
  • arachideolie 2 eetl.
  • koriander 1 eetl.
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding
  1. - Snij de wortel in schijfjes, de prei in schuine ringen en de Chinese kool in dunne repen.
  2. - Spoel de verse sojascheuten. Diepgevroren sojascheuten laat u oppervlakkig ontdooien. Dep ze droog.
  3. - Spoel de palmharten en de maïs en laat uitlekken. Snij de palmharten in stukjes.
  4. - Klop de sojasaus, de balsamicoazijn, de sherry en de tomatenketchup door elkaar.
  5. - Kook de rijst gaar in een ruime hoeveelheid lichtgezouten water.
  6. - Snipper de teentjes knoflook fijn.
  7. - Schil het stukje gember en snij in heel dunne luciferstaafjes.
Bereiding (15 min.)
  1. Verhit de wok en voeg de olie toe. Laat de cashewnoten eventjes bakken en schep ze uit de olie.
  2. Stoof de knoflook en de gember en voeg onmiddellijk de wortelschijfjes toe. Roerbak 3 min.
  3. Schep alle groenten (behalve de sojascheuten) beetje bij beetje in de wok. Roerbak telkens een 2-tal min. Voeg tot slot ook de sojascheuten toe en bak 1 min.
  4. Schuif de gebakken groenten naar de rand van de wok. Meng de rijst vanuit het midden door de groenten en laat nog even bakken.
  5. Giet de vooraf klaargemaakte saus over de bereiding en laat goed doorwarmen.
Afwerking

Bestrooi met de cashewnoten en de koriandersnippers en dien onmiddellijk op.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 386 kCal
Koolhydraten 54.2 g
Proteins 12 g
Fat 12.6 g
Tip

Chinese kool
Chinese kool heeft een zachte, lichtjes zoete smaak (smaakt zeker niet naar kool) en is lekker in slaatjes en wokgerechten. Het grote volume van gesneden Chinese kool slinkt bijna onmiddellijk bij het roerbakken en de kool is zeer snel gaar. Deze uit China afkomstige bladgroente is lichtverteerbaar, rijk aan calcium en vitamine C, en caloriearm (amper 12 kcal/100g!).

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER