Koken met restjes: handig en budgetvriendelijk

Snel en goedkoop iets op tafel zetten, dat is een fluitje van een cent. Plan je boodschappen en stel je weekmenu vooraf samen. Kies bewust ingrediënten, maak creatief gebruik van eventuele restjes en kook energievriendelijk. Zo maak je in geen tijd een heerlijke én budgetvriendelijke maaltijd.

Kies bewust voor seizoenproducten

Als je groenten en fruit koopt, kies dan bewust voor (Belgische) seizoenproducten. Die zijn niet alleen goedkoper, maar ook smaakvoller en optimaal vers, omdat ze van minder ver komen. Daardoor zijn ze ook langer houdbaar en is er minder kans dat je eventuele restjes moet weggooien.

Meer over seizoengroenten lees je in de thema’s ‘Wintergroenten’ en ‘Zomergroenten’.

Maak creatief gebruik van restjes

Restjes zijn altijd handig om snel en goedkoop een heerlijk gerecht klaar te maken. Ofwel verwerk je ze de volgende dag in een nieuwe maaltijd, ofwel vries je ze in.

Restjes voor de volgende dag 
Enkele ideetjes:

  • Maak een aantal porties meer van een rijst- of pastagerecht en verwerk ze de dag(en) nadien tot bv. een pastasalade voor de lunch of een wokgerecht met gebakken rijst en geroerbakte groenten.
  • Overgebleven gekookte groenten zijn ideaal om in een quiche te verwerken. Geef er een frisse salade bij en je hebt een volwaardige maaltijd. Of meng de groenterestjes met gekookte pasta en je hebt een nieuw lekker pastagerecht. Nog een leuk idee: een rijk gevulde maaltijdsoep!

Kooktip voor een quiche met groenterestjes:

Klop 3 à 4 eieren los, samen met 2 dl room (of 1 dl melk en 1 dl room). Stoof ± 600 g groenterestjes in een kookpot even in wat boter of olijfolie en breng op smaak met peper, zout en/of andere kruiden. Verdeel ze over de bodem van een vel blader- of kruimeldeeg. Giet er het eiermengsel over en werk eventueel af met geraspte of stukjes kaas (parmezaan, blauwgeaderde kaas, geitenkaas, ricotta ...). Zet de quiche 40 min. in een op 200 °C voorverwarmde oven.

Kooktip voor een pasta met groenterestjes:

Stoof de groenterestjes in een kookpot even aan in boter of olijfolie, met een teentje knoflook. Doe er een scheutje room bij voor een smeuïger effect of een blikje tomatenblokjes. Kruid met peper en zout, en eventueel wat andere kruiden zoals tijm, oregano, cayennepeper ... Laat even sudderen en meng door gekookte pasta.

Kooktip voor een maaltijdsoep met groenterestjes:

Stoof groenterestjes even in een kookpot in wat boter of olie. Giet er bouillon over naar smaak (groente-, kippen- of vleesbouillon) en laat ± 20 min. koken. Je kan ook enkele stukjes aardappel laten meekoken. Of 10 min. voor het einde van de bereiding een handvol pasta (penne of gebroken stukjes spaghetti) toevoegen (de kooktijd is afhankelijk van de pastasoort). Kruid naar smaak met peper en zout en werk af met enkele druppels olijfolie.

TIP: Hoe restjes goed bewaren?

Restjes van bereide gerechten kan je 1 à 2 dagen in de koelkast bewaren. Je koelt ze het best heel snel af. Laat daarvoor de pan of kookpot afkoelen in een bak met ijskoud water of verdeel het gerecht in kleinere porties. Bewaar elk restje apart en goed afgesloten in het bovenste deel van je koelkast, waar de temperatuur iets hoger ligt. Om de bereide maaltijd goed op te warmen, verwarm je die het best tot in de kern (boven de 70 °C).

Restjes in de diepvries

Restjes kan je ook snel en makkelijk invriezen. Zo zijn ze klaar voor gebruik wanneer je maar wil.

Enkele ideetjes:

  • Snij restjes prei, selder enz. grof en stop in een plastic zak in je diepvries. Handig voor als je een heerlijke groentesoep wil maken.
  • Bewaar restjes fond in de glazen bokaal in je diepvries. Neem voor het ontdooien in de microgolfoven het deksel eraf.
  • Ook restjes geraspte kaas kan je makkelijk in porties in je diepvries bewaren tot gebruik. Ze zijn ideaal voor het maken van kaassaus of om een gerecht mee te gratineren.
  • Van chilipepers gebruik je vaak maar een beetje. De rest kan je makkelijk per stuk in vershoudfolie wikkelen en zo invriezen. Wanneer je ze nodig hebt, kan je ze diepgevroren fijnsnijden en daarna in je gerecht verwerken.
  • Verse groene kruidenplantjes bewaren niet lang. Daarom kan je na gebruik de rest van het plantje het best volledig plukken en de blaadjes in een potje invriezen. Zo hebt je altijd verse kruiden bij de hand.
  • Nog een leuk en praktisch idee: vries het laatste restje witte wijn in een zakje of bakje voor ijsblokjes in. Daarmee kan je altijd een saus verfijnen of een risotto maken.
  • Ook restjes vis kan je makkelijk invriezen en bieden heel wat snelle culinaire mogelijkheden.

Kooktips voor restjes vis uit de diepvries:

Gebakken viskoekjes: stoom of pocheer de restjes diepgevroren vis gaar in een kookpot en meng met een portie gekookte en geplette aardappelen. Kruid met wat verse kruiden zoals peterselie, dille, koriander of bieslook. Vorm met je handen tot platte koekjes. Bak goudbruin aan beide kanten in een pan met wat olie.

Vissersstoofpotje: stoof 1 fijngesnipperde ui of sjalot in een pan in wat olie. Voeg er wat fijngesneden groenten naar keuze aan toe en overgiet met bouillon of een scheutje witte wijn. Breng op smaak met kruiden (laurierblaadje, tijm). Laat op een zacht vuur gaar worden en voeg ten slotte de restjes diepgevroren vis toe. Laat verder sudderen tot de vis gaar is. Werk eventueel af met fijngesnipperde peterselie en een scheutje room. Geef er gekookte aardappelen bij (je kan die ook mee laten koken met de groenten).

Ovenschotel: restjes vis en groenten kan je ook makkelijk combineren met bv. aardappelpuree in een ovenschotel.

Tip

Als je voor een bepaald gerecht een specifiek product hebt gekocht (bv. een bepaald kruid), stop het dan niet achteraan in de kast, maar zet het op een zichtbare plaats. Zo is de kans groter dat je het ook in andere bereidingen gaat gebruiken.

Kook energiezuinig

Door minder energie te verbruiken bij het koken, doe je je energiekosten dalen. Met volgende energiezuinige kooktips is energiezuinig koken heel makkelijk:

  • Kies kookpotten met goed sluitende deksels, die sneller opwarmen en de warmte beter vasthouden.
  • Gebruik pannen met een degelijke antiaanbaklaag, zodat de voedingsmiddelen niet blijven plakken.
  • Zet de juiste kookpot of pan op het juiste vuur (niet te groot of te klein): zo warmt de kookpot of pan het snelste op, wat energievriendelijker is.
  • Zet de kookpot of pan eerst op een hoog vuur en verlaag het vuur wanneer de juiste temperatuur bereikt is.
  • Kook met zo weinig mogelijk water of gebruik een stoommandje. Bij het stomen garen de ingrediënten (meestal vis of groenten) letterlijk in de stoom van een kleine hoeveelheid kokende vloeistof, meestal water. Er komt geen vetstof aan te pas en groenten behouden hun frisse kleur, vorm, authentieke smaak en vitamines beter. Ook vis behoudt zijn originele structuur en smaak beter bij het stomen.
  • Bij het bereiden van eenpans- en wokgerechten verbruik je het minste energie. Schakel het vuur ook altijd iets voor het einde van de bereidingstijd uit. De kookpot, pan en het vuur blijven nog een tijdje warm, zodat het gerecht perfect gaar is.
  • Gebruik je de oven, combineer dan gerechten om minder energie te verbruiken. Een gratin bv. kan mee gaar worden in de oven met een stuk gebraad.

Blijf op de hoogte

Rode Prijzen, talrijke kortingen en inspiratie, ook in je mailbox.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

My Colruyt app

Onze app om je boodschappen nóg makkelijker voor te bereiden.

Download de app

Vragen?

We helpen je graag verder met al je vragen, suggesties of klachten.

Geef het snel door

back to top