Gevulde groenten met quinoa en vegetarisch gehakt

Hoofdgerecht Minder dan 45 min. 4 personen

Ingrediënten

  • vegetarisch gehakt (versmarkt) 175 g
  • zoete puntpaprika’s 3
  • tomaten 2
  • ronde courgettes 2
  • jonge slascheuten 100 g
  • platte peterselie 1 plantjes
  • knoflook 1 teentjes
  • rode uien 1
  • feta (blok) 200 g
  • Griekse yoghurt 75 g
  • halfgedroogde tomaten 270 g
  • quinoa 200 g
  • panko (Japans paneermeel) 4 eetl.
  • pijnboompitten 4 eetl.
  • honing 1 eetl.
  • olijfolie 1 eetl.
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (15 min.)
  2. - Snij de zoete puntpaprika's in de lengte in 2 (laat het kroontje eraan).
  3. Verwijder de pitjes en de witte zaadlijsten.
  4. - Snij het hoedje van de courgettes en de tomaten en hol ze uit met een lepel. Hak het vruchtvlees fijn.
  5. - Snipper het knoflook en de rode ui fijn.
  6. - Snipper de platte peterselie fijn.
  7. - Verkruimel de feta.
  8. - Laat de gedroogde tomaten uitlekken en snij in kleine stukken. Hou 3 eetl. olie uit de verpakking opzij.
Bereiding (15 min. + 30 min. in de oven)
  1. 1 Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. 2 Spoel de quinoa in een fijne zeef onder koud water. Kook de quinoa gaar in 5 dl lichtgezouten water (kooktijd: zie verpakking). Giet af.
  3. 3 Verhit intussen de olijfolie in een pan en bak het knoflook en de ui glazig. Voeg het vruchtvlees van de uitgeholde groenten toe en laat 5 min. bakken. Voeg het vegetarische gehakt toe en roerbak 5 min. Kruid met peper en zout.
  4. 4 Meng de pijnboompitten en de helft van de gedroogde tomaten, de feta en de platte peterselie met de panko. Kruid met peper en zout.
  5. 5 Meng de gehaktmengeling onder de quinoa en vul de paprika’s, de tomaten en de courgettes. Schik de gevulde groenten in een ovenschaal, bedek met de pankomengeling en bestrooi met de rest van de feta. Bak 15 à 20 min. in de voorverwarmde oven.
  6. 6 Maak intussen de dressing met de yoghurt, de rest van de platte peterselie, de olie van de gedroogde tomaten, de honing, zout en peper.
  7. 7 Meng de salade met de rest van de gedroogde tomaten en werk af met de dressing.
Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 632 kCal
Koolhydraten 46.7 g
Vezels 29.7 g
Vetten 34 g

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER