Griekse balletjes

Hoofdgerecht minder dan 60 min. 4 personen

Ingrediënten

  • kalfsgehakt (beenhouwerij) 750 g
  • gele paprika's 2
  • wortelen 2
  • uien 1
  • knoflook 1 teentjes
  • melk 2 eetl.
  • rozijnen (Golden) 100 g
  • tomatenstukjes met basilicum (blik) 400 g
  • olijfolie 2 eetl.
  • tijm (gedroogd) 0.5 koffiel.
  • kaneel 0.5 koffiel.
  • komijnzaadjes 0.5 koffiel.
  • cayennepeper 1 mespunten
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (20 min.)
  2. - Snipper de ui fijn.
  3. - Snij de wortelen in schijfjes.
  4. - Verwijder de pitjes en de witte zaadlijsten uit de paprika’s en snij in stukken.
  5. - Pers het knoflook.
  6. - Meng het geperste knoflook onder het gehakt, samen met de rozijnen en de melk. Kruid met de tijm, de kaneel, de komijn zaadjes, peper en zout. Rol balletjes ter grootte van een pingpongbal.
Bereiding (35 min.)
  1. 1 Verhit 1 eetl. olijfolie in een kookpot en bak de fijngesnipperde ui glazig. Voeg de stukken paprika en wortel toe. Laat al roerend even sudderen.
  2. 2 Voeg de tomatenstukjes toe, samen met een half blik water. Laat 25 à 30 min. sudderen op een zacht vuur.
  3. 3 Verhit intussen 1 eetl. olijfolie in een pan en bak de balletjes aan alle kanten bruin. Laat ± 15 min. verder bakken op een matig vuur.
  4. 4 Mix de saus glad en leng indien nodig aan met water. Kruid met peper, zout en cayennepeper.
Afwerking

Serveer de balletjes met de tomatensaus. Dien op met risone (Griekse pasta), rijst of voorgekookte tarwegraantjes.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 615 kCal
Koolhydraten 26.1 g
Proteins 37.1 g
Fat 40.1 g

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER