Koken met champignons

De herfst is hét seizoen van de paddenstoelen. Bij Colruyt vind je verschillende soorten voor in de keuken!

De meest gekende en gebruikte soort is de Parijse champignon. We noemen die meestal de witte gekweekte champignon. Hij heeft een mooie witte kleur en een neutrale smaak.

De kastanjechampignon is de lichtbruine variant van de witte champignon. Hij heeft een zachte bruine kleur, een stevige structuur en een intensere smaak. In bijna alle gerechten kan je witte champignons vervangen door kastanjechampignons en omgekeerd.

Oesterzwammen of ‘pleurotes’ komen in het wild voor, maar ze worden ook gekweekt. Ze hebben stevig vruchtvlees, zijn wat knapperig en vooral heel lekker. De harde steeltjes kan je afsnijden.

Waarop moet je altijd letten?

Als je verse witte champignons koopt, moeten ze stevig, vlezig en mooi wit zijn. Champignons kunnen onder aan de hoed open of gesloten zijn. Het verandert niets aan hun smaak.

De voedingswaarde van champignons

Champignons bestaan voor ongeveer 90 % uit water, dus bevatten ze weinig calorieën. Witte champignons zijn rijk aan vezels. Ze zijn een bron van vitamine B2 en B3, kalium en fosfor. Ook de kastanjechampignons zijn rijk aan vezels en een bron van kalium, fosfor en vitamine B3.

Champignons in je gerechten: de bereiding

Kleine witte champignons of kastanjechampignons kan je in hun geheel klaarmaken. Grotere exemplaren snij je in 4 of 6 schijfjes of stukjes. Snij de champignons altijd met een scherp mesje, anders scheuren ze.

Oesterzwammen kan je in hun geheel bakken, of in stukjes scheuren voor je ze klaarmaakt. Als garnituur bak je ze gedurende ± 5 min. in wat vetstof samen met een fijngesnipperde sjalot en een mespuntje geperst knoflook. Je kan ze ook wokken, stoven of grillen op een spies bij een winterbarbecue. Ze passen ook perfect in een wildstoofpotje, een herfstquiche, een omelet of bij gebakken vis.

Aperitieftip

Gewone champignons en kastanjechampignons zijn ideaal om op te vullen met wat lookboter, gehakt of groentepuree. De voetjes kan je fijnsnijden en verwerken in de vulling. Zet de gevulde hoedjes ± 20 min. in een op 200 °C voorverwarmde oven.

Champignons kan je ook bakken of wokken. Bak ze kort aan op een matig vuur met wat vetstof (olijfolie of boter). Laat ze maximaal 5 min. bakken, anders worden ze taai. Voeg enkele druppels citroensap toe zodat ze hun kleur behouden. Bak champignons niet in grote hoeveelheden. Doordat ze veel vocht verliezen, gaan ze eerder sudderen dan bakken. Kruid naar smaak met peper en zout of, afhankelijk van de bereiding, met Italiaanse kruiden (bv. in een pasta), Provençaalse kruiden, kruidentuiltje ...

Om champignons te grillen steek je ze op een spies. Bestrijk ze met notenolie en breng ze op smaak met Provençaalse of Italiaanse kruiden. Zet een 5-tal min. onder de grill. 

Blijf op de hoogte

Rode Prijzen, talrijke kortingen en inspiratie, ook in je mailbox.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

My Colruyt app

Onze app om je boodschappen nóg makkelijker voor te bereiden.

Download de app

Vragen?

We helpen je graag verder met al je vragen, suggesties of klachten.

Geef het snel door

Partner services

back to top