Pasta met groene asperges en hamroosjes

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • parmaham 250 g
  • groene asperges 500 g
  • verse tijm 6 takjes
  • pecorino (blok) 100 g
  • trofie liguri (korte pasta) 400 g
  • olijfolie 4 eetl.
  • knoflook 2 teentjes
  • zwarte peper (molen)
  • zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (10 min.)
  2. - Verwijder het harde uiteinde van de asperges en snij ze in schuine stukken van ± 4cm lang.
  3. - Snipper het knofl ook fijn.
  4. - Trek de blaadjes van 2 takjes tijm en hak fijn. Hou de andere takjes opzij voor de afwerking.
Bereiding (15 min.)
  1. 1 Kook de pasta beetgaar in lichtgezouten water (kooktijd: zie verpakking).
  2. 2 Verhit intussen 2 eetl. olijfolie in een wok en roerbak het fijngesnipperde knoflook kort. Voeg de stukken asperge toe en roerbak ± 5 min.
  3. 3 Scheur elk sneetje ham in 2 en rol ze op tot roosjes. Rasp ook de pecorino.
  4. 4 Giet de pasta af en meng er 2 eetl. olijfolie onder. Meng er daarna de asperges en 3/4 van de pecorino onder. Kruid met de fijngehakte tijm, zwarte peper en zout.
Afwerking

Verdeel de pasta over de borden, leg er de hamroosjes op en bestrooi met de rest van de pecorino. Werk elk bord af met een takje tijm en zwarte peper.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 752 kCal
Koolhydraten 76.9 g
Proteins 37 g
Fat 33.2 g
Tip

- Voor een vegetarische maaltijd kan u de parmaham door lichtgeroosterde pijnboompitten vervangen.
- Ook lekker met gerookte zalm in plaats van parmaham.
- Gebruikt u liever witte asperges, dan kookt u ze het best vooraf beetgaar. Ze moeten namelijk langer garen dan de groene.
- Vervang de pecorino door parmezaan.
- Laat de tijm weg en voeg lichte room toe aan de asperges voor een smeuïger gerecht.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER