Pizza al salmone met broccolipuree en limoen

Hoofdgerecht minder dan 60 min. 4 personen

Ingrediënten

  • Voor 2 porties pizzadeeg (4 personen):
  • bloem 350 g
  • lauw water 2.5 dl
  • verse gist 10 g
  • vloeibare honing 2 eetl.
  • olijfolie 4 eetl.
  • zout 1 koffiel.
  • Voor het garnituur:
  • Noorse zalmfilets (versmarkt) 600 g
  • broccoli's 2
  • limoenen 1
  • dille (vers) 1 plantjes
  • sjalotten 2
  • ricotta 150 g
  • kappertjes 3 eetl.
  • olijfolie 2 eetl.
  • zwarte peper (molen)
  • zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (10 min. + 1,5 à 2 u. rijzen)
  2. - Roer de gist en de honing onder het lauwe water en laat 5 min. rusten. Voeg daarna 3 eetl. olijfolie toe.
  3. - Schep de bloem en het zout in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet er het gistmengsel in. Meng er de bloem met een lepel beetje bij beetje onder.
  4. - Kneed het deeg 5 min. op een met bloem bestrooid werkblad.
  5. - Giet 1 eetl. olijfolie in een kom en leg er de deegbol in. Draai om zodat alle kanten bedekt zijn met olie. Leg het deeg op een plank of laat in de kom en bedek met een keukenhanddoek. Laat 1,5 à 2 u. rijzen.
  6. - Verdeel het gerezen deeg in 2 porties en rol uit op een met bloem bestrooid werkblad. Doe dat eerst met een deegrol en trek het daarna nog meer uit elkaar met uw handen. Aan de zijkanten mag het deeg wat dikker blijven. Beleg met de gewenste ingrediënten.
  7. - Snij de broccoli’s in roosjes.
Bereiding (20 min. + 12 à 15 min. in de oven)
  1. Verwarm de oven voor op 225 °C.
  2. Kook intussen de broccoliroosjes 10 à 12 min. gaar in lichtgezouten water. Giet af.
  3. Snipper de sjalotten en hak de dille fijn. Spoel de kappertjes en laat uitlekken. Schil de limoen tot op het vruchtvlees en snij in flinterdunne schijfjes. Snij de zalm in stukjes.
  4. Mix de broccoli met de fijngesnipperde sjalotten, de ricotta, kappertjes en dille. Kruid met zwarte peper en zout.
  5. Beleg de pizzabodems met de broccolipuree en verdeel er de stukjes zalm en de schijfjes limoen over. Besprenkel met de olijfolie. Kruid met zwarte peper.
  6. Bak de pizza’s 12 à 15 min. in de voorverwarmde oven.
Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 823 kCal
Koolhydraten 66.7 g
Proteins 46 g
Fat 41 g
Tip

- U kan vers pizzadeeg vooraf klaarmaken en 2 dagen in de koelkast bewaren. Of bewaar het in de diepvries. Haal het er dan wel 1 dag voor gebruik uit en laat volledig ontdooien in de koelkast.
- Bak de pizza’s altijd in een zo heet mogelijke oven. In de recepten op de volgende pagina’s vindt u telkens een oventemperatuur van 225 °C. Indien mogelijk mag u de temperatuur ook hoger zetten. Zo wordt de korst extra krokant. Bak de pizza’s dan wel niet langer dan 12 min.
- Laat het deeg lang genoeg rijzen (1,5 à 2 u.). Het vraagt wat geduld, maar het resultaat zal des te beter zijn.
- Ook het kneden van pizzadeeg is essentieel. Zo komt het rijsproces goed op gang.
- U kan de broccoliroosjes ook in hun geheel laten. Kook de broccoli zoals in het recept maar mix niet fijn. Meng de ricotta met de sjalotten, kappertjes en dille en smeer over de pizzabodems. Verdeel er de gekookte broccoliroosjes, de stukjes zalm en de limoenschijfjes over.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER