Pizza Pancetta met tomatenschijfjes en ei

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • Voor 2 porties pizzadeeg (4 personen):
  • bloem 350 g
  • lauw water 2.5 dl
  • verse gist 10 g
  • vloeibare honing 2 eetl.
  • olijfolie 4 eetl.
  • zout 1 koffiel.
  • Voor het garnituur:
  • pancetta (charcuterie) 200 g
  • tomaten 4
  • platte peterselie 0.5 bosjes
  • eieren 4
  • geraspte gruyère 120 g
  • zwarte peper (molen)
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (25 min. + 1,5 à 2 u. rijzen)
  2. - Roer de gist en de honing onder het lauwe water en laat 5 min. rusten. Voeg daarna 3 eetl. olijfolie toe.
  3. - Schep de bloem en het zout in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet er het gistmengsel in. Meng er de bloem met een lepel beetje bij beetje onder.
  4. - Kneed het deeg 5 min. op een met bloem bestrooid werkblad.
  5. - Giet 1 eetl. olijfolie in een kom en leg er de deegbol in. Draai om zodat alle kanten bedekt zijn met olie. Leg het deeg op een plank of laat in de kom en bedek met een keukenhanddoek. Laat 1,5 à 2 u. rijzen.
  6. - Verdeel het gerezen deeg in 2 porties en rol uit op een met bloem bestrooid werkblad. Doe dat eerst met een deegrol en trek het daarna nog meer uit elkaar met uw handen. Aan de zijkanten mag het deeg wat dikker blijven. Beleg met de gewenste ingrediënten.
  7. - Hak de platte peterselie fijn.
  8. - Snij de sneetjes pancetta in 4 reepjes.
  9. - Kluts de eieren lichtjes. Kruid met zwarte peper.
  10. - Snij de tomaten in dunne schijfjes.
Bereiding (10 min. + 12 à 15 min. in de oven)
  1. Verwarm de oven voor op 225 °C.
  2. Beleg de pizzabodems met de geraspte gruyère. Verdeel er eerst de tomatenschijfjes en dan de pancettareepjes en fijngehakte peterselie over. Giet er tot slot de geklutste eieren voorzichtig over.
  3. Bak de pizza’s 12 à 15 min. in de voorverwarmde oven.
Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 791 kCal
Koolhydraten 68.5 g
Proteins 33.7 g
Fat 42 g
Tip

- U kan vers pizzadeeg vooraf klaarmaken en 2 dagen in de koelkast bewaren. Of bewaar het in de diepvries. Haal het er dan wel 1 dag voor gebruik uit en laat volledig ontdooien in de koelkast.
- Bak de pizza’s altijd in een zo heet mogelijke oven. In de recepten op de volgende pagina’s vindt u telkens een oventemperatuur van 225 °C. Indien mogelijk mag u de temperatuur ook hoger zetten. Zo wordt de korst extra krokant. Bak de pizza’s dan wel niet langer dan 12 min.
- Laat het deeg lang genoeg rijzen (1,5 à 2 u.). Het vraagt wat geduld, maar het resultaat zal des te beter zijn.
- Ook het kneden van pizzadeeg is essentieel. Zo komt het rijsproces goed op gang.
- Een lekker slaatje met rucola en komkommer past heel goed bij deze pizza. Snij 1 komkommer in de lengte in 2 en schraap er de pitjes met een eetlepel uit. Snij daarna in halvemaantjes van 1/2 cm breed. Snij 250 g kerstomaatjes in 4 en meng samen met 100 g rucola onder de komkommer. Werk af met een citroen dressing op basis van 3 eetl. extra vierge olijfolie, 1 eetl. citroensap, de zeste van een 1/2 citroen en 1 koffiel. mosterd ‘grof gemalen’.
- Leuk en verrassend: serveer deze pizza bij een brunchbuffet, bv. in plaats van een quiche.
- Vervang de pancetta door boerenworst. Snij de worst in stukjes van ± 1 cm dik en leg rauw op de pizza. Tijdens de baktijd in de oven zullen ze mooi garen.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER