Quinoa met gegrilde groenten en zelfgemaakte falafels

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • erwten (diepvries) 200 g
  • zoete aardappelen 1
  • pastinaken 1
  • rode paprika's 1
  • platte peterselie 0.5 plantjes
  • rode uien 1
  • knoflook 1 teentjes
  • auberginecrème (versmarkt) 75 g
  • quinoa 250 g
  • sesamzaad 2 eetl.
  • kikkererwten (blik) 400 g
  • bloem 2 eetl.
  • olijfolie 4 eetl.
  • tahin (sesampasta) 2 eetl.
  • paprikapoeder 2 koffiel.
  • zwarte peper (molen)
  • zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. -- Verwijder de pitjes en de witte zaadlijsten uit de paprika en snij het vruchtvlees in stukken van 2 cm.
  2. -- Schil de pastinaak en de zoete aardappel. Snij samen met de rode ui in stukken van 1 cm.
  3. -- Snipper de peterselie en het knoflook fijn.
  4. -- Spoel de kikkererwten onder koud water en laat uitlekken.
  5. -- Verwarm de oven voor op 200 °C.
Bereiding (Voorbereiding (15 min.))
  1. 1 Bekleed een bakplaat met bakpapier en schik er de paprika, de pastinaak, de zoete aardappel en de rode ui op. Breng op smaak met 1 eetl. olijfolie, 1 koffiel. paprikapoeder, het sesamzaad, zwarte peper en zout. Meng alles goed onder elkaar. Zet 25 min. in de voorverwarmde oven.
  2. 2 Spoel intussen de quinoa in een fijne zeef onder koud water. Kook 20 min. gaar in lichtgezouten water. Voeg na 15 min. de diepgevroren erwten toe. Giet af en hou warm.
  3. 3 Doe de uitgelekte kikkererwten samen met de bloem, het knoflook, de helft van de peterselie, 1 koffiel. paprikapoeder, 1 eetl. olijfolie en de tahini in een hoge maatbeker of blender. Mix tot een smeuïge pasta. Kruid met zwarte peper en zout. Rol er falafelballetjes van ter grootte van 2 cm.
  4. 4 Verhit 2 eetl. olijfolie in een pan met antiaanbaklaag en bak de balletjes 5 min. aan elke kant. U kan ze ook bakken in de friteuse op 170 °C. Laat telkens uitlekken op keukenpapier.
Afwerking

Meng de gegrilde groenten onder de quinoa. Werk af met de rest van de fijngesnipperde peterselie. Serveer met de falafels en de auberginecrème.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 687 kCal
Koolhydraten 75 g
Proteins 21.2 g
Fat 29.7 g
Tip

Tahini of tahin is een pasta van sesamzaad uit de Midden-Oosterse keuken. U vindt deze smaakmaker bij de oosterse producten.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER