Rijstsalade met kokos en mango

Bijgerecht minder dan 30 min. 7 personen Lekker Barbecue (p. 70)

Ingrediënten

7 personen
  • basmatirijst 250 g
  • rode paprika's 1
  • oranje paprika's 1
  • mango's 1
  • wortelen 2
  • rozijnen 3 eetl.
  • kokosmelk 400 ml
  • limoenen (sap) 1
  • citroenen (sap) 1
  • amandelnoten 50 g
  • koriander 0.5 plantjes
  • kerriepoeder 1 koffiel.
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. - Schil de mango, snij in blokjes en besprenkel met het limoensap.
  2. - Rasp de wortelen en besprenkel met citroensap.
  3. - Snipper de koriander fijn.
  4. - Snij de paprika's in blokjes.
  5. - Plet de amandelnoten (doe ze in een plastic zak en klop fijn met een deegrol). Kleur de geplette amandelnoten kort in een pan met antiaanbaklaag zonder vetstof.
Bereiding (15 min. – enkele uren vooraf)
  1. 1 Kook de rijst gaar in de kokosmelk aangelengd met een kopje water (kooktijd: zie verpakking). Kruid met het kerriepoeder, roer af en toe om en laat afkoelen.
  2. 2 Meng de rijst met de geraspte wortel, de blokjes paprika en mango, de rozijnen, de noten en de fijngesnipperde koriander. Kruid naar smaak met peper en zout.
Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 326 kcal
Vetten 15.4 g
Koolhydraten 40.4 g
Eiwitten 6.3 g
Tip

Van deze salade maakt u makkelijk een heerlijke maaltijdsalade: voeg enkele gebakken scampi's of stukjes gebakken vis toe.

VARIANT
Vervang de mango door ananas en het kerriepoeder door pikante chilisaus (bokaal) en u krijgt een rijstsalade met meer pit.

RIJSTSALADE NATUUR

Kook langkorrelrijst gaar en meng met voorgekookte paprikastukjes, maïs, komkommerblokjes, enz. Om te vermijden dat de rijst kleeft, spoelt u die na het koken onmiddellijk af onder koud stromend water. Of u roert er meteen 1 eetl. olie, saus of vinaigrette door.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER