Saffraanrisotto met courgette en scampi

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • rauwe, ongepelde zeewatergarnalen 'scampi' (diepvries) 16
  • courgetteschijven (diepvries) 400 g
  • platte peterselie 0.25 plantjes
  • sjalotten 1
  • knoflook 1 teentjes
  • grana padano 50 g
  • boter 3 eetl.
  • risottorijst 240 g
  • droge witte wijn 1 dl
  • kippenbouillon 7.2 dl
  • olijfolie 1 eetl.
  • saffraandraadjes 10
  • zwarte peper (molen)
  • zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (ontdooitijd + 5 min.)
  2. - Laat de scampi’s oppervlakkig ontdooien en dep droog.
  3. - Snipper het knoflook en de sjalot fijn.
  4. - Snipper de blaadjes van de platte peterselie fijn.
  5. - Rasp de grana padano.
Bereiding (25 min.)
  1. 1 Verhit de olijfolie in een kookpot en bak het knoflook en de sjalot enkele min. op een zacht vuur. Voeg de rijst toe en roerbak 2 min. op een hoog vuur tot de korrels glazig zijn. Giet de wijn bij de rijst en laat volledig verdampen.
  2. 2 Giet er 1 pollepel bouillon bij en roer even. Laat afgedekt sudderen op een zacht vuur tot de bouillon is opgenomen. Doe er de diepgevroren courgetteschijfjes bij. Voeg pas dan weer bouillon toe. Herhaal tot alle bouillon op is. Roer niet te veel (anders wordt de rijst papperig). Na 18 à 20 min. is de rijst gaar.
  3. 3 Smelt ondertussen 1 eetl. boter in een pan en bak de scampi’s 2 min. aan elke kant. Kruid met zwarte peper en zout.
  4. 4 Haal de risotto van het vuur en voeg de geraspte kaas, 2 eetl. boter, de saffraan, de helft van de platte peterselie en de scampi’s toe. Kruid met zwarte peper en zout.
Afwerking

Werk de borden af met de rest van de platte peterselie en wat zwarte peper.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 457 kCal
Koolhydraten 49.5 g
Proteins 18.6 g
Fat 18.9 g

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER