Strikjes met saus van wintergroenten

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 5 personen

Ingrediënten

  • farfalle 500 g
  • wortelen 2
  • knolselders 0.25
  • preien 2
  • groenekolen 1
  • groentebouillon 1 blokjes
  • mascarpone 250 g
  • boter 1 eetl.
  • tijm (vers) 2 takjes
  • nootmuskaat
  • cayennepeper
  • laurier 1 blaadjes
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding
  1. - Snij de prei in ringen van 1/2 cm.
  2. - Neem 8 bladeren van de kool (verwijder eerst de donkere, buitenste bladeren), verwijder de harde nerf en snij in repen van 1/2 cm breedte.
  3. - Schil de wortelen en de knolselder en rasp beide fijn (van beide hebt u ongeveer een halve kop nodig).
Bereiding (20 min.)
  1. Breng 1/2 L water aan de kook samen met het groentebouillonblokje. Voeg de fijngesneden prei en de groenekool toe. Kruid met peper, zout, het laurierblaadje en de tijm. Dek af en laat de groenten gaar koken in 10 min. Giet af en vang het kookvocht op.
  2. Laat een eetl. boter smelten in een ruime kookpan. Voeg de gaargekookte prei en groenekool toe en laat eventjes stoven. Meng er de geraspte wortel en knolselder onder en laat gedurende 2 min. stoven. Roer regelmatig om.
  3. Leng aan met 2,5 dl van de groentebouillon en voeg de mascarpone toe. Breng aan de kook en laat een drietal min. doorkoken. Breng op smaak met nootmuskaat en cayennepeper naar wens. Indien de saus te dik wordt kan u nog wat groentebouillon toevoegen.
  4. Kook intussen de deegwaren gaar in 5 L lichtgezouten water (tijd: zie verpakking). Giet af en meng de deegwaren onder de saus.
Afwerking

Dien goed heet op.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 739 kCal
Koolhydraten 95 g
Vezels 24.9 g
Vetten 28.7 g
Tip

Vleesliefhebbers kunnen vlak voor het opdienen reepjes gekookte of rauwe ham toevoegen.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER