Tajine met kip en zaalouk

Hoofdgerecht Minder dan 45 min. 4 personen

Ingrediënten

  • braadkippen (beenhouwerij) 1
  • koriander 1 plantjes
  • vastkokende aardappelen 4
  • uien 1
  • olijfolie 1 eetl.
  • saffraan 1
  • gemberpoeder 1 koffiel.
  • zout 1 koffiel.
  • zwarte peper 0.5 koffiel.
  • kurkuma 0.5 koffiel.
  • Voor de auberginepasta:
  • aubergines 3
  • tomaten 1
  • knoflook 3 teentjes
  • olijfolie 2 eetl.
  • gerookt zoet paprikapoeder 1.5 koffiel.
  • zout 0.5 koffiel.
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (15 min.)
  2. - Meng het gemberpoeder met 1 koffiel. zout, de zwarte peper, de kurkuma en de saffraan. Voeg 1/2 dl water toe en meng goed.
  3. - Snij de kip in stukken en overgiet met de kruidenmarinade. Laat 10 min. trekken.
  4. - Schil ondertussen de aardappelen en snij in stukken.
  5. - Snipper de ui en het knoflook fijn.
  6. - Snipper de koriander fijn.
  7. - Snij de aubergines en de tomaat in kleine blokjes.
Bereiding (40 min.)
  1. 1 Verhit 1 eetl. olijfolie in een grote stoofpot of tajine en bak de stukken kip 5 min. op een hoog vuur.
  2. 2 Voeg de fijngesnipperde ui toe en giet er 2 dl water over. Voeg ook de aardappelen toe en dek af. Zet het vuur lager en laat ± 30 min. sudderen.
  3. 3 Maak intussen de zaalouk: verhit 2 eetl. olijfolie in een kookpot en voeg de blokjes aubergine en tomaat toe. Dek af en bak 15 min. op een zacht vuur tot ze heel zacht zijn. Voeg het paprikapoeder, 1/2 koffiel. zout en het fijngesnipperde knoflook toe. Laat verder stoven zonder deksel tot al het vocht verdampt is. Meng er de helft van de koriander onder.
  4. 4 Controleer of de aardappelen en de kip gaar zijn. Laat indien nodig nog even verder sudderen. Voeg op het einde van de gaartijd de rest van de koriander toe en roer voorzichtig om.
Afwerking

Verdeel de kip en de aardappelen over een grote schaal. Schep er de zaalouk in het midden bovenop of serveer apart in kleine potjes.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 568 kCal
Koolhydraten 17.4 g
Proteins 37.7 g
Fat 37.6 g
Tip

Voeg halverwege de stooftijd van de kip enkele pitloze blauwe druiven en wat citroen toe voor een frisse citrustoets.

U kan ook diepgevroren erwten toevoegen aan de tajine. Dan serveert u de zaalouk het best apart.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER