Zalm met notenkorstje en puree met rammenas en druiven

Hoofdgerecht minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • Atlantische zalmhaasjes (diepvries) 4
  • rammenassen 2
  • pitloze blauwe druiven 100 g
  • peterselie (vers) 3 takjes
  • aardappelen 1 kg
  • melk 0.5 dl
  • hazelnoten 50 g
  • panko (Japans paneermeel) 2 eetl.
  • olijfolie 3 eetl.
  • nootmuskaat 0.5 koffiel.
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. (ontdooitijd + 15 min.)
  2. - Laat de zalmhaasjes oppervlakkig ontdooien en dep droog.
  3. - Hak de hazelnoten fijn.
  4. - Snij de grootste druiven in 2.
  5. - Snipper de peterselie fijn.
  6. - Schil de rammenassen en snij in heel dunne schijven (bijvoorbeeld met een mandoline).
  7. - Schil de aardappelen en snij in gelijke stukken.
Bereiding (25 min.)
  1. 1 Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. 2 Meng de hazelnoten met de panko en 1 eetl. olijfolie. Verdeel de mengeling over de stukken zalm en schik in een ovenschaal.
  3. 3 Meng 2 eetl. olijfolie onder de schijfjes rammenas en kruid met peper en zout. Schik ze op een bakplaat met bakpapier.
  4. 4 Zet de vis en de rammenas 20 min. in de voorverwarmde oven. Draai de rammenas tussendoor eens om en voeg dan ook de druiven toe.
  5. 5 Kook intussen de aardappelen 15 à 20 min. gaar in lichtgezouten water. Giet af, prak fijn met een pureestamper en meng met de melk, de nootmuskaat, peper en zout.
Afwerking

Verdeel de puree over de borden en schik er schijfjes rammenas en druiven op. Bestrooi met de peterselie en serveer met een stukje zalm.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 849 kCal
Koolhydraten 58.1 g
Vezels 45.4 g
Vetten 47.1 g
Tip

Door de ingrediënten en de bereidingswijze licht aan te passen kan u dit recept ook tegelijkertijd klaarmaken voor uw peuter of baby.
Bereiding : 25 min.
1 Snij 50 g geschilde aardappelen in stukjes en kook 20 min. gaar in water. Giet af.
2 Snij intussen 100 g geschilde rammenas in fijne schijfjes en snipper de blaadjes van 1 takje verse peterselie fijn.
3 Verhit 1 koffiel. plantaardige olie in een pan en bak de rammenas en 30 g zalmhaasje ± 10 min. gaar. Voeg de peterselie toe.
4 Snij alle ingrediënten in kleine stukjes en meng onder elkaar.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER