Zalm met venkel-aspergeslaatje en rode salsa

minder dan 30 min. 4 personen

Ingrediënten

  • Atlantische zalmhaasjes (diepvries) 4
  • witte asperges 500 g
  • tomaten 4
  • venkelknollen 1
  • rode paprika's 1
  • limoenen 1
  • basilicum 0.25 plantjes
  • bieslook 0.25 plantjes
  • platte peterselie 0.25 plantjes
  • rode uien 1
  • boter 1 eetl.
  • tagliatelle 250 g
  • ontpitte zwarte olijven (blik) 16
  • kappertjes 1 eetl.
  • olijfolie extra vierge 4 eetl.
  • dragonazijn 1 eetl.
  • zwarte peper (molen)
  • grof zeezout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
Voorbereiding
Voorbereiding (minder dan 30 min.)
  1. - Laat de zalmhaasjes oppervlakkig ontdooien. Dep droog.
  2. - Verwijder de harde kern uit de venkel en snij de rest heel fijn (dat gaat makkelijk met een grove rasp of een mandoline).
  3. - Schil de asperges van de top naar de voet en verwijder het harde uiteinde.
  4. - Verwijder de pitjes en de witte zaadlijsten uit de paprika en snij de rest in kleine blokjes.
  5. - Pel de tomaten (dat gaat makkelijk als u ze eerst 10 sec. onderdompelt in kokend water). Ontpit ze en snij in blokjes.
  6. - Spoel de olijven onder koud water en laat uitlekken. Snij in schijfjes.
  7. - Snipper de verse kruiden en de rode ui fijn.
Bereiding
  1. 1 Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. 2 Kook de asperges ± 8 min. in water, afhankelijk van de dikte. Giet af en laat afkoelen. Snij elke asperge in 4 stukken.
  3. 3 Leg intussen de zalmhaasjes in een ovenschaal en kruid met zwarte peper en grof zeezout. Pers de limoen en sprenkel wat sap en 1 eetl. olijfolie over de zalm. Zet ± 15 min. in de voorverwarmde oven.
  4. 4 Smelt de boter in een kookpot en stoof de venkel 10 min. Voeg na 7 min. de asperges toe. Kruid met zwarte peper en grof zeezout.
  5. 5 Kook de tagliatelle gaar in lichtgezouten water (kooktijd: zie verpakking). Giet af en meng er 1 eetl. olijfolie onder.
  6. 6 Meng de tomaten- en paprikablokjes met de uitgelekte kappertjes, de rode ui, de olijven en de verse kruiden. Breng op smaak met de rest van het limoensap, 2 eetl. olijfolie en de dragonazijn. Kruid met zwarte peper en grof zeezout.
Afwerking

Draai de pasta op een vork tot 8 nestjes en leg er 2 op elk bord. Verdeel de groenten over de borden en leg er een zalmhaasje op. Schep er de salsa over.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 772 kCal
Koolhydraten 55.7 g
Vezels 38.4 g
Vetten 43.3 g

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER