Zuiderse aardappelgratin met feta

Hoofdgerecht minder dan 60 min. 4 personen

Ingrediënten

  • vastkokende aardappelen 6
  • tomaten 4
  • courgettes 2
  • uien 1
  • feta (blok) 200 g
  • melk 1.5 dl
  • yoghurt natuur 1.5 dl
  • eieren 2
  • geraspte emmentaler 100 g
  • knoflook 3 teentjes
  • paneermeel 2 eetl.
  • olijfolie 4 eetl.
  • peterselie (vers) 0.5 bosjes
  • oregano (gedroogd) 2 eetl.
  • rozemarijn (gedroogd) 1 eetl.
  • nootmuskaat
  • peper en zout
  • Voorbereiding
  • Voedingswaarden
  • Tip
Voorbereiding
Voorbereiding
  1. - Hak de ui en de knoflook fijn.
  2. - Snij de tomaten in schijfjes.
  3. - Snij de courgette in dunne schijfjes (vooraf schillen hoeft niet). Doe de schijfjes in een kom en lepel er 2 eetl. olijfolie over. Kruid met 1 eetl. oregano, 1 teentje fijngehakt knoflook, peper en zout. Schep goed om en laat 15 min. marineren.
  4. - Schil en kook de aardappelen bijna gaar in lichtgezouten water. Laat afkoelen en snij in schijfjes.
  5. - Mix de feta, de yoghurt, de eieren, de peterselie en de melk met de staafmixer tot een dikke lopende saus. Kruid met peper en zout.
Bereiding (15 min. + 35 min. in de oven)
  1. Stoof de ui en de twee overblijvende teentjes knoflook in 1 eetl. olijfolie.
  2. Schep door het paneermeel, samen met 1 eetl. oregano en 1 eetl. rozemarijn.
  3. Strijk een brede, platte ovenschotel in met 1 eetl. olijfolie en beleg de bodem met schijfjes courgette, dakpansgewijs geschikt. Kruid met peper en zout en bestrooi met een beetje emmentaler.
  4. Schik daarbovenop schijfjes aardappel en tomaat. Kruid met peper en zout en nootmuskaat. Ga zo verder tot alles (behalve een handjevol kaas) opgebruikt is.
  5. Overgiet de groenteschotel met de saus en druk wat aan zodat ook de bovenste laag vocht krijgt.
  6. Verdeel er het paneermengsel over en de rest van de kaas.
  7. Schuif gedurende 35 min. in een op 180 °C voorverwarmde oven. Schakel de laatste minuten ook de grill aan voor een mooi goudbruin korstje.
Afwerking

Dien op met een knapperige sla.

Voedingswaarden
Voedingswaarden per persoon
Energie 518 kCal
Koolhydraten 30.9 g
Vezels 26.7 g
Vetten 32 g
Tip

- Dit gerecht kan u ook lauw eten.
- U kan de schotel ook al volledig samenstellen enkele uren voor de bereiding, zo moet u hem nog enkel in de oven schuiven.
- Voor de niet-vegetariërs: u kan deze schotel ook als bijgerecht bij een barbecue, bij gegrild vlees of gegrilde vis serveren. In dit geval zijn de opgegeven hoeveelheden voldoende voor 6 à 8 personen.

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER