Colruyt-klanten schenken 76.826 maaltijden aan Voedselbanken

dinsdag 08 mei, 2018

Aantal schenkingen stijgt met maar liefst 5 %

Tijdens de voorbije inzamelactie schonken klanten van Colruyt Laagste Prijzen via schenkingsbonnen in totaal 76.826 maaltijden aan de Voedselbanken. De Belgische Federatie van Voedselbanken is tevreden met de hulp van Colruyt en zijn klanten. Jozef Mottar, gedelegeerd bestuurder: “Een inzameling van ruim 159 ton levensmiddelen met een totale waarde van 236.625 euro, daarmee geven we de Belgische Federatie van Voedselbanken een enorme boost.

De Voedselbanken verdelen de producten via 641 aangesloten en erkende liefdadigheidsinstellingen. Jozef Mottar: “Zo helpen we vandaag meer dan 157.000 mensen in nood.”

Inzameling door klanten

Colruyt organiseert al sinds 2005 in zijn winkels een speciale inzamelactie voor de Voedselbanken. Die liep dit jaar van 28 maart tot en met 10 april. Colruyt-klanten konden in die periode 2 verschillende voedselpakketten schenken: een ontbijtpakket met onder meer havermout en melk, of een pakket voor een warme maaltijd met producten als tomatensoep, champignons en pasta. Christophe Dehandschutter, commercieel directeur bij Colruyt Laagste Prijzen, blikt tevreden terug op de actie: “De stijging van het aantal schenkingen doet enorm deugd. We hopen het volgend jaar minstens even goed te doen en bedanken al onze klanten voor hun warme steun aan de Voedselbanken.

Heel het jaar door samenwerken

Naast de jaarlijkse inzamelactie samen met klanten, werkt Colruyt het hele jaar door structureel samen met de Voedselbanken.

Sinds 2016 komen de Voedselbanken onverkoopbare maar perfect eetbare voedingswaren afhalen in de winkel. “Het gaat dan om producten waarvan de verpakking beschadigd is of niet-verkochte verse producten die we 4 dagen voor hun uiterste houdbaarheidsdatum uit de rekken halen”, legt Christophe Dehandschutter uit. “De comfortabele houdbaarheidsduur maakt het aangenaam werken voor de Voedselbanken. We zorgen er ook voor dat de koudeketting niet onderbroken wordt.” Vorig jaar schonken 44 winkels op deze manier aan de Voedselbanken. In 2018 stappen 60 winkels mee in dit initiatief.

Daarnaast zet Colruyt sinds 1997 producten opzij in zijn distributiecentrum. Het gaat om producten die te dicht bij de houdbaarheidsdatum komen om nog te leveren aan onze winkels. De Voedselbanken komen die producten elke weekdag ophalen. In 2017 schonk Colruyt in totaal (inzamelactie + permanente steun) meer dan 1.800 ton levensmiddelen.

Fotomateriaal nodig voor uw artikel? Download het hier.