Colruyt test als eerste Belgische supermarkt automatische herkenning van groenten en fruit

donderdag 08 augustus, 2019

Primeur voor Colruyt Kortrijk: artificiële intelligentie (AI) aan de kassa

Halle, 8 augustus 2019 - Colruyt Laagste Prijzen test als eerste Belgische supermarkt automatische productherkenning. In de winkel van Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die onmiddellijk bepaalt om welk product het gaat. Met deze test zet Colruyt een nieuwe stap in de digitale vooruitgang. Gedurende 3 maanden onderzoeken medewerkers en klanten van de Colruyt-winkel in Kortrijk samen hoe deze technologie voor meer tijdswinst en efficiëntie aan de kassa kan zorgen.
 

Hoe werkt het?

Colruyt test als eerste Belgische retailer de automatische productherkenning van groenten en fruit. “Samen met onze klanten uit Kortrijk onderzoeken we de komende drie maanden of deze nieuwe technologie zorgt voor een efficiënter kassaproces”, zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopsdirecteur Colruyt.

Wanneer klanten aan de kassa een groente of fruitsoort in de weegschaal leggen, maakt de camera een foto. Op basis van die foto kan het systeem automatisch herkennen welk product er in de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen.
 

Software herkent alle 120 soorten groenten en fruit

In samenwerking met het AI-bedrijf Robovision uit Gent werd een uniek ‘deep learning’-model ontwikkeld dat 120 soorten groenten en fruit bij Colruyt kan herkennen. Dankzij artificiële intelligentie wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 % van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld. “De software hebben we op maat gemaakt van Colruyt,” zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision. “Het is fijn om te zien dat onze expertise in AI de weg naar de winkel gevonden heeft. Dit is een unieke samenwerking met een innovatieve retailer. Bovendien past het project perfect binnen onze missie: de democratisering van AI.
 

Tal van voordelen

Colruyt test automatische productherkenning om te bekijken of deze een efficiëntiewinst kan betekenen voor het kassaproces. Zo is er bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Tot nu toe tikken bediende-verkopers voor alle groenten en fruit een code in aan de kassa, met automatische productherkenning is dit niet meer nodig. Ten tweede kan de bediende-verkoper de andere producten al scannen terwijl de klant zijn onverpakte groenten en fruit weegt met behulp van de camera. Tot slot zou het ook kunnen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden in de toekomst. “Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf.

Bovendien is er bewust gekozen voor Colruyt Kortrijk als testwinkel omdat het een van de pilootwinkels is die enkel herbruikbare zakjes aanbiedt voor groenten en fruit. De software is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken

Uit de eerste test blijkt dat klanten enthousiast reageren en graag aan de slag gaan met deze nieuwe technologie omdat ze een actieve rol kunnen opnemen in het kassaproces. Colruyt kiest ervoor om tijdens de test in Kortrijk de klassieke manier van wegen door de kassamedewerker te behouden. Klanten kunnen altijd kiezen tussen de 2 systemen.
 

Toekomst

Colruyt investeert voortdurend in nieuwe digitale ontwikkelingen die het winkelen efficiënter kunnen maken. Zo introduceerde Colruyt dit jaar zijn elektronische prijsetiketten, organiseerde het in februari een test met spraaktechnologie en breidt het zijn MyColruyt-app continu uit. “Wij geloven dat productherkenning de opvolger van de barcode kan zijn, die was 30 jaar geleden ook innovatief.

Uitbreiding van productherkenning naar andere producten wordt nog niet voorzien. “We zijn benieuwd en wachten de resultaten van de test af om te bekijken wat deze innovatieve technologie kan betekenen in de toekomst,” concludeert Rudi Dewulf.
 


 Meer info?

Silja Decock,
Persverantwoordelijke
silja.decock@colruytgroup.com
02 363 55 45
0473 92 45 10

 

Jonathan Berte
CEO Robovision
info@robovision.eu
09 242 93 80





 



Download uw foto’s hier.
 

Over Colruyt Laagste Prijzen

Colruyt is de Laagste Prijzen-supermarkt van Colruyt Group. De winkelketen garandeert al meer dan 40 jaar de laagste prijs voor elk product, op elk moment. Klanten vinden er zo’n 12.000 voedings- en bijna 9.000 niet-voedingsproducten, van dagverse groenten en fruit en vlees tot schoonmaak- en verzorgingsproducten. Colruyt onderscheidt zich ook door zijn eenvoud, efficiënt winkelen en inspanningen op het vlak van duurzaamheid. De keten baat ongeveer 240 winkels uit in België en het Groothertogdom Luxemburg en telt bijna 18.000 medewerkers. Klanten kunnen hun boodschappen ook bestellen in de Colruyt-webshop en afhalen in de ongeveer 200 Collect&Go-afhaalpunten.

Over Robovision

Robovision ontwikkelde een schaalbare AI oplossing, die ingezet wordt in verschillende sectoren, waaronder videoanalyse-toepassingen in de retail- en beveiligingssector, maar ook in de agricultuur, maak- en auto-industrie. Robovision werkt ondertussen met een team van meer dan 40 werknemers aan allerhande projecten in samenwerking met bedrijven over de hele wereld, van Brazilië tot Japan. Opgericht in 2008 als consultancy bedrijf is het ondertussen geëvolueerd naar een productgedreven onderneming die het potentieel van de alomtegenwoordige data tracht te benutten, met als hoofd- doel het democratiseren van AI.

Blijf op de hoogte

Rode Prijzen, talrijke kortingen en inspiratie, ook in je mailbox.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

My Colruyt app

Onze app om je boodschappen nóg makkelijker voor te bereiden.

Download de app

Vragen?

We helpen je graag verder met al je vragen, suggesties of klachten.

Geef het snel door

Partner services

back to top