Colruyt test als eerste Belgische supermarkt ingesproken boodschappenlijstjes

vrijdag 08 februari, 2019

Colruyt Laagste Prijzen start als eerste Belgische supermarkt met een test van ingesproken boodschappenlijstjes. Vanaf vandaag kunnen klanten zich daarvoor inschrijven. Tijdens de test dicteren ze hun lijstje tegen hun smartphone, waarna ze productsuggesties op maat krijgen. “Samen met onze klanten onderzoeken we of spraaktechnologie een efficiënt hulpmiddel is om boodschappen voor te bereiden”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut.

Nieuw: Colruyt-boodschappenlijstjes inspreken

Colruyt Laagste Prijzen test als eerste Belgische supermarkt ingesproken boodschappenlijstjes. Dat doet de retailer samen met zijn klanten. “De test moet uitwijzen of onze klanten op deze manier nog makkelijker hun boodschappen kunnen voorbereiden", zegt Guy Elewaut.

Het inspreken van de boodschappenlijstjes gebeurt via Google Assistent, de spraaksoftware die je vragen kan stellen en stemcommando’s kan geven. Google werkt momenteel aan de Belgische versie van Google Assistent. In afwachting daarvan verloopt de test met de versie die nu beschikbaar is in Nederland en Frankrijk.

Testklanten spreken hun boodschappen in op hun smartphone (of elk ander toestel met Google Assistent). Die worden opgeslagen in de MyColruyt-app en op de Colruyt-website. “Het boodschappenlijstje testen kan op elk moment en in elke situatie”, legt Guy Elewaut uit. “Thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat.”

Productsuggesties op maat

Wanneer klanten hun lijst raadplegen in de MyColruyt-app, krijgen ze suggesties voor producten op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Als iemand ‘water’ toevoegt, stelt de app een fles Boni Selection mineraalwater van 1,5 L voor als de klant die vaak koopt.

Daarna kunnen klanten hun lijstje in de app eenvoudig afvinken in de winkel. Of ze sturen het door naar Collect&Go, de online boodschappenservice van Colruyt Group.

Blijven innoveren

De koppeling van het Colruyt-boodschappenlijstje met Google Assistent verliep volledig intern. Guy Elewaut: “Colruyt wil graag het voortouw nemen op vlak van innovatie, met het talent dat we zelf in huis hebben.”

Colruyt zoekt voortdurend naar manieren om zijn digitale kanalen te vernieuwen. Sinds de start van MyColruyt in 2016 werd de app meermaals uitgebreid met nieuwe toepassingen. Zo werd het in 2017 mogelijk om boodschappenlijstjes door te sturen naar Collect&Go. Sinds vorig jaar kunnen gebruikers producten op maat zoeken, naargelang hun eetgewoontes (glutenvrij, vegetarisch, vegan …).

Oproep om deel te nemen

Colruyt zoekt een honderdtal klanten die willen deelnemen. Zij kunnen zich nu inschrijven op colruyt.be/nl/betatest. Colruyt verzamelt 4 weken lang zoveel mogelijk feedback. Daarmee gaat de retailer aan de slag om verbeteringen aan te brengen.

De testers melden zich de eerste keer aan met hun Xtra-login. Colruyt garandeert dat hun privacy 100 % gerespecteerd wordt.

Download hier uw foto’s.

Meer info?

Yana Morren, persverantwoordelijke Colruyt Laagste Prijzen
yana.morren@colruyt.be
02 363 55 45
0473 92 45 10

De MyColruyt-app is de smartphone-applicatie van Colruyt Laagste Prijzen die winkelen makkelijker maakt. Met de app kunnen klanten hun boodschappenlijstjes raadplegen en voorbereiden. Klanten kunnen met hun lijstje gaan winkelen, of het doorsturen naar Collect&Go, de online boodschappenservice van Colruyt Group. De app geeft ook toegang tot alle recepten van Colruyt Lekker Koken en maakt het mogelijk om producten en recepten te zoeken die bij een bepaalde levensstijl passen (vegetarisch, vegan, glutenvrij …).