Dipsauzen met ‘geredde groenten’ van tv naar Colruyt-rekken

woensdag 14 februari, 2018
De Wonky-groentedips gaan voedselverspilling tegen en zijn tegelijk een gezonde snack.

Bij Colruyt Laagste Prijzen liggen er twee nieuwe dipsauzen in de rekken, op basis van ‘geredde groenten’. Het Gentse start-upbedrijfje Wonky Food gebruikt verse groenten die anders om esthetische redenen in de vuilbak zouden belanden. Oprichtster Helena Gheeraert was op 13 februari te zien in het VIER-programma ‘Leeuwenkuil’, waarin ze enkele topondernemers overtuigde om te investeren in haar product. Ook Colruyt gelooft in het project en biedt 2 groentedips aan in 159 winkels. De dips gaan voedselverspilling tegen en zijn tegelijk een gezonde snack.

Van tv naar winkelrekken

Helena Gheeraert was een van de honderden deelnemers aan het VIER-programma ‘De Leeuwenkuil’. Daarin moeten beginnende ondernemers in drie minuten tijd een panel van ervaren zakenlui overtuigen om te investeren in hun product of bedrijf. Wonky maakt dipsauzen op basis van groenten die anders verspild zouden worden – niet omdat ze niet vers meer zijn, wel omdat hun vorm niet perfect is (het Engelse woord wonky betekent letterlijk ‘krakkemikkig’). In dit geval gaat het bijvoorbeeld om verkeerd gesneden blokjes wortel en paprika’s met minder mooie schil.

Voedselverspilling tegengaan

“Het concept leunt perfect aan bij onze inspanningen om voedselverspilling tegen te gaan”, zegt aankoper Halewijn Dewagter. In onze winkels bijvoorbeeld stemmen we ons aanbod en onze stock goed af op de verwachtingen en wensen van klanten. Zo verkopen we 97,27 % van onze verse en diepvriesvoeding. Voeding dat toch niet verkocht geraakt, geven we een zo nuttig mogelijke bestemming (onder andere in samenwerking met de Voedselbanken). “Bovendien zitten dips en tapenades in de lift en zijn deze varianten 100 % plantaardig en gluten- en lactosevrij.”

Pittige paprikadip en frisse wortelhummus

De groentedips zijn 100 % plantaardig en gluten- en lactosevrij. De pittige paprikadip wordt gemaakt van gele paprika’s en tomaat. Door zijn smeuïge textuur is hij ideaal om te dippen of om uit te lepelen als gezonde snack. De dip van gele wortel met Marokkaanse kruiden is fris van smaak en heeft een vezelrijke textuur. Daardoor kan je hem goed gebruiken als hartig broodbeleg of als topping op toastjes. Ook in recepten kunnen de dips als ingrediënt verrassend uit de hoek komen.

Frequently Asked Questions

We currently don't have questions in this theme.