Recycle: de elektrische bakfiets om zwerfvuil in te zamelen op events

donderdag 15 juni, 2017

Organisatoren die hun event vrij van zwerfvuil willen houden, kunnen voortaan gratis een elektrische ‘Recycle’-bakfiets ontlenen bij de milieudienst van Colruyt Group. Deze Belgische primeur is speciaal ontworpen om afval gescheiden op te ruimen op allerlei evenementen. De bakfiets werd voor het eerst ingezet op het kinderkunstenfestival SuperVliegSuperMouche in het Park van Vorst. “Met de Recycle willen we op een ludieke manier het publiek stimuleren om zelf geen zwerfvuil achter te laten”, zegt Goedele Daems, milieucoördinator Colruyt Group. “En we zetten weer een stap in ons ruimere actieplan ‘Samen voor minder zwerfvuil’.”

Containers en accessoires

De Recycle is voorzien van containers voor pmd, restafval en glas en heeft de nodige accessoires voor de vrijwilligers aan boord, zoals borstel, vuilblik, grijpers, hesjes en handschoenen. Colruyt Group heeft momenteel 5 exemplaren gratis ter beschikking van organisatoren die hun evenement zwerfvuilvrij willen houden en die zich engageren om het afval gescheiden op te halen. Goedele Daems: “We ontlenen de Recycles ook aan verenigingen die een opruimactie organiseren, leveren ze gratis ter plaatse en halen ze weer op. Voor de fietsers staat de organisator zelf in.”

Première op kinderkunstenfestival in Vorst

De Recycle beleefde zijn officiële première tijdens het gratis kinderkunstenfestival SuperVliegSuperMouche, vorige zondag in het Park van Vorst. “Een gedroomd kader”, vindt Goedele Daems, “want de organisatie wil gaan voor een groen festival en de jonge bezoekers op een ludieke manier sensibiliseren rond zwerfvuil.” Ook de organisator was enthousiast over de nieuwe bakfietsen.

Reservaties

Organisatoren en verenigingen die de Recycle willen reserveren, kunnen mailen met onderwerp 'recycle' naar bikes@colruytgroup.com, minstens 14 dagen voor hun event plaatsvindt.