De laagste prijs, voor elk product, op elk moment.

Weet wat je eet

De voedingsdriehoek

Eten en drinken op een goede, evenwichtige manier … Dat zou je elke dag moeten doen om veel energie te hebben, goed te groeien en gezond te blijven. Weten wat je eet is dus superbelangrijk. Als je verschillende voedingsmiddelen in je voeding zet, dan zorg je voor evenwicht en krijgt je lichaam alle voedingsstoffen die het nodig heeft.
 
Een handig hulpmiddeltje om te weten wat je eet is de voedingsdriehoek. Daarmee kan je elke dag de juiste voedingsmiddelen kiezen, in elk deel van de piramide.
 
Maar goed eten alleen is niet genoeg om gezond te leven, veel bewegen hoort daar natuurlijk ook bij. En dat vind je ook in de voedingsdriehoek.

De voedings- en bewegingsdriehoek

De belangrijkste regels van de voedingsdriehoek

  • Eet meer voeding die afkomstig is van planten dan van dieren.
  • Voeding die superbewerkt is, laat je beter zo veel mogelijk liggen.
  • Verspil geen voedsel en eet je buik niet te vol.

De kleuren van de voedingsdriehoek

Boven de driehoek: water

Water staat helemaal bovenaan op een aparte plaats, omdat water drinken vooral belangrijk is om voldoende vocht in je lichaam te hebben. Water is dus de beste keuze als je wil drinken. Thee of koffie mag ook af en toe, maar wel zonder suiker.

De rest van de voedingsdriehoek is onderverdeeld in drie zones met drie verschillende kleuren. Aan die kleuren kan je zien hoe gezond de voedingsmiddelen zijn.

Donkergroen

Dit zijn voedingsmiddelen die gemaakt worden van planten. Ze zijn goed voor je gezondheid. Het gaat over: groenten, fruit, volle granen en aardappelen, maar ook peulvruchten, noten, zaden, plantaardige oliën (en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren, dat zijn de ‘gezonde vetten’). Hoe hoger het product in de voedingsdriehoek staat, hoe belangrijker het is voor je lichaam. Probeer zoveel mogelijk producten te kiezen, die bijna niet of helemaal niet bewerkt zijn.

Lichtgroen

Dit zijn voedingsmiddelen die gemaakt worden van dieren, zoals vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren.. Zijn ze goed voor je gezondheid? Het is onderzocht en van sommige producten kunnen we zeggen dat ze goed zijn, sommige zijn gewoon oké en van andere weten we nog niet zo veel. En als je ze eet, dan kies je ook hier het best voor producten die bijna niet of helemaal niet bewerkt zijn.

Oranje

Dit zijn voedingsmiddelen gemaakt van planten of dieren, die slecht kunnen zijn voor je gezondheid als je er heel veel van eet. Het gaat over: rood vlees, boter, kokos- en palmolie (vetstoffen rijk aan verzadigde vetzuren, dat zijn de ‘ongezonde vetten’). Deze producten bevatten wel nog enkele nuttige voedingsstoffen, bijvoorbeeld ijzer in rood vlees.

Rood: restgroep

Een vierde, rode zone staat los van de driehoek. Dat zijn superbewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd. Onderzoekers hebben ook bewezen dat producten uit de rode zone niet goed zijn voor je gezondheid. Ze kunnen afkomstig zijn van dieren of planten: bereide vleeswaren, frisdrank, alcohol, snoep, gebak, snacks, fastfood … En je hebt ze helemaal niet nodig als je evenwichtig eet. Daarom eet of drink je ze het best zo weinig mogelijk en in kleine porties.

De bewegingsdriehoek

De oranje zone

In deze zone zit sedentair gedrag, een moeilijk woord voor lang stilzitten. Eigenlijk is het alles wat je doet terwijl je ligt of zit en waarbij je heel weinig energie verbruikt. Slapen hoort er niet bij. Lang stilzitten doen we gemiddeld meer dan acht uur per dag: thuis en op school. Ook als we onderweg zijn, zitten we in de auto of op de bus en in onze vrije tijd spelen we met de computer, gaan we naar de bioscoop of lezen we een boek.

Een gezonde dag bestaat uit een mix van zitten, staan en bewegen. Als we dat doen, dan voelen we ons beter in ons vel, zowel in het hoofd als in de rest van ons lichaam.

De groene zone

Bewegen is goed voor de gezondheid. Daarom heeft bewegen de kleur groen. Hoe groener de zone, hoe meer je aan het bewegen bent.

Lichtgroene zone

Dit is de onderste laag van de groene zone in de bewegingsdriehoek. Daarin zitten activiteiten waarin je een klein beetje beweegt. Maar ook dat is al goed voor je gezondheid. Dus probeer het grootste deel van elke dag toch een kleine beetje te bewegen: door bijvoorbeeld met de bal te spelen, te wandelen naar school of je huiswerk te maken terwijl je rechtstaat.

Middelste groene zone

In de middelste groene zone van de bewegingsdriehoek vind je activiteiten terug waarbij je iets meer beweegt, zoals skaten, zwemmen of fietsen. Die manier van bewegen is nog beter voor je gezondheid. Als je zo beweegt, ga je sneller ademen en slaat je hart sneller. Je bent nog niet buiten adem en je kan nog gewoon praten.

Donkergroene zone

De donkergroene zone bevindt zich bovenaan in de bewegingsdriehoek. Hier zitten alle activiteiten waarbij je echt veel gaat bewegen: lopen, touwtjespringen, basketbal spelen ... Als je zo beweegt, ga je ook zweten. Deze manier van bewegen is nog beter voor je gezondheid. Daarom beweeg je het best minstens één keer per week extra veel!

Lagere prijs gezien?

MELD HET HIER