Bedankt papa!

Vader en zoon lanceren samen een vaderdagbox

Omer, Omer Rémi, Omer en Omer Jean: al vier generaties lang staat er een Omer aan het hoofd van Brouwerij Vander Ghinste. “Dat is allemaal te danken aan mijn overgrootvader”, vertelt zaakvoerder Omer Jean Vander Ghinste. “Eind 19de eeuw liet hij glasramen met het opschrift ‘Bieren Omer Vander Ghinste’ plaatsen in zijn cafés. Een dure onderneming, die bijna 130 jaar later nog altijd rendeert.” Want nu oudste zoon Omer Géry in het familiebedrijf stapt, kunnen de glasramen nog even mee.

Vader en zoon laten er alvast geen gras over groeien. Hun eerste wapenfeit samen is jawel … een vaderdagbox.


 

 

bier_reportage_omer.png

Bedankt dat je me leerde brouwen

Naast het sterke blonde bier Omer zit er in de vaderdagbox ook een retroglas met het befaamde glasraam als opdruk. Op de achterkant van de box is ruimte voorzien voor een persoonlijke boodschap. “Zo kan je je vader bedanken voor wat hij voor jou heeft gedaan”, legt Omer Géry uit. “Net zoals ik mijn vader dankbaar ben dat hij mij leerde brouwen.” Een traditie binnen de familie, want ook Omer Jean leerde brouwen van zijn papa. “Mijn vader heeft mij een pracht van een brouwerij geschonken”, vertelt hij. “Het mooiste wat je kan doen, is die brouwerij nóg beter maken en doorgeven aan de volgende generatie. Dat geeft zin aan het leven.”

Wat ik graag wil overnemen van mijn vader? Zijn langetermijnvisie. Daar is hij altijd trouw aan gebleven.

Omer Géry Vander Ghinste

De visie van Omer Jean

De samenwerking tussen vader en zoon loopt alvast op wieltjes. “Hoewel ik er in het begin wat schrik voor had”, geeft Omer Géry toe. “Je brengt plots heel veel tijd met je vader door. Maar we komen goed overeen. Hij geeft mij veel vertrouwen en vrijheid.”

Welke eigenschappen hij graag van zijn vader wil overnemen? “Zijn langetermijnvisie. Daar is hij altijd trouw aan gebleven, hoewel de verleiding soms groot is om mee te doen met de rest. Om de haverklap een nieuw bier uitbrengen, zoals de vele microbrouwerijen, zou op korte termijn onze verkoop doen stijgen. Maar als traditionele brouwerij zit dat niet in ons DNA. We dragen zorg voor onze bestaande bieren. En als we een nieuw bier ontwikkelen, dan nemen we daar de tijd voor, zodat we de consument niet teleurstellen. Die visie, maar ook zijn passie voor kwaliteit, wil ik zeker meenemen naar de toekomst toe.”