Kazen van Chimay

De trappistenbieren van Chimay, die heb je vast al eens geproefd. Maar ken je ook de gelijknamige kazen? In België zijn er honderden verschillende kaassoorten, maar weinige kunnen steunen op zo’n eeuwenoud vakmanschap als bij Chimay. Al in 1876 produceerden de monniken van de Abdij van Scourmont hun eerste kaas. En al van in het begin hebben ze bij Chimay een duidelijke sociale, lokale en duurzame roeping. Reden genoeg om er eens een kijkje te nemen!

Bier en kaas met trappistenlabel

Alexandre Vulsteke, commercieel directeur van de kaasmakerij, wijdt ons in in het unieke karakter van de Chimay-producten: “Al onze kazen en bieren dragen het logo ‘Authentic Trappist Product’. Daarvoor leven we 3 strikte criteria na: we produceren onze producten binnen de muren van de trappistenabdij en onder toezicht van de monniken. Ook is het grootste deel van de inkomsten bestemd voor sociale projecten. Net daarom zijn er wereldwijd maar 11 trappisten, waarvan 5 in België. En ik hoef je het vast niet te vertellen, maar onze trappistenkazen passen echt perfect bij de Chimay-bieren.”

'Smaakvol. Zinvol. Echt.'

Dat is het motto van Chimay. “Zoals onze algemeen directeur het mooi verwoordt: fijnproevers die op zoek zijn naar zingeving kunnen die terugvinden in onze bieren en kazen. Een goed voorbeeld van hoe wij meerwaarde creëren is onze Ferme de l’Albatros. Dat is een complex van meerdere hectares waar we volwassenen met een beperking onderbrengen. Er werken ook een dertigtal begeleiders. De groep Chimay is trouwens de tweede grootste werkgever van de streek, als je alle activiteiten samentelt.”

Lokale melk uit het Land van Chimay

“De melk voor al onze kazen halen we bij de zuivelcoöperatieve ‘Lait de Chimay’. Door die samenwerking met boerderijen uit de streek zijn we altijd zeker van kwaliteitsvolle melk. De volledige cyclus van onze kaasproductie (productie, rijping en verpakking) gebeurt in de kaasmakerij zelf. Dat garandeert de productie van kwaliteitskazen, op basis van eeuwenoude recepten die sinds de oprichting van de kaasmakerij onveranderd zijn gebleven.” De kazen die bij Colruyt verkocht worden, rijpen zo’n 12 tot 28 dagen. De korst van alle Chimay-kazen is trouwens eetbaar. En het eindresultaat, dat is om duimen en vingers af te likken!

Blik op de toekomst

De traditie van de trappistenmonniken voortzetten is van groot belang voor de groep Chimay, maar daar blijft het niet bij. Alexandre: “De laatste 30 jaar deden we heel wat duurzame investeringen. Zo beschermen we de waterputten van de abdij, plaatsten we zonnepanelen en lieten we een windmolen bouwen. De covidpandemie heeft ons niet gespaard. Maar door deze investeringen, onze waarden en de kwaliteit van onze producten kijken we vol vertrouwen naar de toekomst.”